Ofte stilte spørsmål
Hva er Askin?
Askin er en spesialisthelsetjeneste innen hud. Vi er leger som er spesialister i hudsykdommer. Vi leverer våre tjenester til deg, digitalt.
Hvem kan dere hjelpe?
Hvis du har en hudplage, uansett smått eller stort, kan vi hjelpe deg.
Hvordan går jeg frem?
Du gjør en konsultasjon med oss gjennom mobilappen vår. Last ned appen Askin til din mobil.
Skriver dere resept?
Ja, vi skriver e-resept som kan hentes ut i alle apotek.
Chat med vår bot

Ofte stilte spørsmål

Generelle spørsmål om tjenestene til Askin

Hva er Askin?

Askin er en norsk spesialisthelsetjeneste innen hud. Vi er hudleger, dvs. leger som er spesialister i hudsykdommer. Hos Askin kan du gjøre konsultasjon online på to måter. Du kan gjøre enten bildekonsultasjon eller videokonsultasjon.

Hvem kan få hjelp av Askin?

Hvis du har en hudplage, uansett smått eller stort, kan vi hjelpe deg. Vår tjeneste er for både privatpersoner (pasienter) og helsepersonell.

Kan jeg få resept?

Ja, vi skriver e-resept som kan hentes ut i alle apotek.

Hvordan bruker man tjenesten?

Vi tilbyr to typer konsultasjon: bildekonsultasjon og videokonsultasjon.
Bildekonsultasjon består av at du sender inn bilder og beskrivelse av hudproblemet. Du får svar innen 24 timer. Du kan gjøre bildekonsultasjon enten med mobilappen vår, eller i nettleseren her.
Videokonsultasjon gjøres i nettleser, og da må du bestille time her.
Les mer om tjenestene våre på forsiden.

Er tjenesten sikker?

Ja. Systemene våre er utviklet i tråd med normen for informasjonssikkerhet i helsetjenesten. Dette innebærer innebygd personvern, innlogging med BankID (sikkerhet nivå 4), kryptert dataoverføring og lagring.  Vi fører pasientjournal og følger strenge rutiner. Du kan være trygg på at vi er en moderne og seriøs helsetjeneste.

Kan jeg gjøre konsultasjon på vegne av andre, f.eks. et barn eller en forelder?

Ja, det kan du. I konsultasjonen kan du spesifisere den personen konsultasjonen gjelder. Da må du oppgi vedkommendes navn og fødselsnummer. Dette er viktig for journalføring og reseptformidling.

Kan man gjøre oppfølgingskonsultasjoner over tid?

Ja. Vi setter våre pasienter opp til oppfølgingskonsultasjoner. Dette er valgfritt. Vi vil da se dine konsultasjoner i sammenheng over tid, slik at du kan få en mer optimal behandling og tett oppfølging.
En oppfølgingskonsultasjon koster det samme som den opprinnelige konsultasjonen.

Sender dere rapport til min fastlege?

Ja, vi sender rapport (epikrise) til din fastlege. Du kan velge bort dette når du gjør en konsultasjon med oss, men vi vil anbefale å sende rapport til fastlegen slik at din journal er oppdatert. Dette sikrer deg helhetlig god og trygg helsetjeneste over tid.

Hvor raskt får jeg svar?

Med bildekonsultasjon får du svar innen 24 timer (virkedager). Videokonsultasjon er basert på timeavtale.

Medisinske spørsmål

Hvilke hudproblemer kan dere hjelpe med?

Vi behandler alle slags hudtilstander, både stort og smått. Vi er spesialister innen hud og har således både bred erfaring innen hudfaget, samt dybdekompetanse innen hud. En forutsetning for å gjøre en god digital konsultasjon, er at du tar gode bilder og gir en god beskrivelse av plagen din.
Les mer på forsiden www.askin.no for å se en liste over de mest vanlige hudplagene vi ofte behandler.

Hva kan dere ikke hjelpe med?

Askin er en digital tjeneste. Vi er ikke en fysisk klinikk og kan dermed ikke hjelpe deg med fysisk behandling.

Kan jeg sende bilder av føflekker?

Ja, det kan du. Vi anbefaler på det sterkeste at du bruker mobildermatoskopet vårt AskinScope til å ta gode bilder av føflekkene. AskinScope kan du bestille her.

Kan jeg sende inn bilder av hudproblemer i underliv?

Ja, vi er legespesialister innen hud og veneriske sykdommer. Du kan trygt konsultere med oss vedrørende plager i underliv. Vi foreskriver e-resept på behandlinger av typiske kjønnssykdommer. Tjenesten vår er sikker og konfidensiell.

Kan jeg få resept på medikamenter som hjelper mot kjønnsvorter?

Ja, vi kan foreskrive slike medikamenter på e-resept.

Kan jeg få resept på antibiotika mot akne?

Ja, vi foreskriver antibiotika i aknebehandling. Det gis ofte en kombinasjonsbehandling bestående av tabletter (antibiotika) og salver som skal smøres på de utsatte områdene.

Kan jeg få isotretinoin mot akne?

Behandling med isotretinoin krever nøye oppfølging med jevnlige blodprøver. Fra høsten 2020 starter vi å tilby behandlingsprogram med isotretinoin. Da kan du gjennomføre isotretinoinbehandling mot akne hos oss, på en trygg og god måte.

Betaling

Hvor mye koster en konsultasjon hos Askin?

Bildekonsultasjon koster kr 595. Videokonsultasjon koster kr 995. I begge tilfeller er e-resept inkludert.

Hvordan betaler man?

Hos oss betaler du for konsultasjon enten ved bruk av Vipps, bankkort eller faktura. Betalingsprosessen er innebygd i tjenestene våre, enten du bruker mobilappen eller nettsidene. Når du har opprettet en konsultasjon blir du automatisk tatt videre til betalingsiden, der du kan velge betalingsmåte.

Skal man vippse Askin penger for konsultasjon?

Nei, vi ber om at du ikke "vippser" Askin penger manuelt for en konsultasjon. Følg heller anvisningen når du oppretter en konsultasjon. Der er betalingsflyten innebygd.

Er det angrerett på kjøp av konsultasjon?

Ved bildekonsultasjon gjelder ikke angrerett. Ved videokonsultasjon kan man avlyse timen inntil 24 timer før avtaletidspunkt og få refundert beløpet.

Jeg gjorde en konsultasjon, men avbrøt betalingen. Nå ønsker jeg å betale likevel. Hva gjør jeg?

Du kan logge inn og åpne konsultasjonen. Da vil du automatisk tas videre til betalingsiden. Når betalingen er blitt bekreftet, er din konsultasjon registrert hos oss og du vil motta svar innen 24 timer (virkedager).

Mobildermatoskopet AskinScope

Hva er AskinScope?

AskinScope er et dermatoskop til mobiltelefonen. Det er en linse som du fester utenpå kameralinsen på mobiltelefonen, slik at du kan ta forstørrede og mer detaljerte bilder av føflekker. Les mer her.

Hvordan bruker jeg AskinScope?

AskinScope klistres enkelt utenpå kameralinsen på din mobiltelefon. Les detaljert instruks her.

Hvor mye koster AskinScope?

AskinScope koster kr 495 pluss porto.

Hvordan bestiller jeg AskinScope?

Du bestiller AskinScope her.

Tekniske spørsmål om app og nettsider

Jeg klarer ikke å installere appen. Hva gjør jeg?

Mobilapplikasjonen vår Askin kan brukes til å gjøre bildekonsultasjon. Appen er tilgjengelig for både Apple iOS og Google Android-telefoner. Du laster ned appen i Apple App Store og Google Play Store, henholdsvis. Hvis du likevel ikke får til å bruke mobilappen, kan du også gjøre bildekonsultasjon på våre nettsider her.
Videokonsultasjon finner du her.

Jeg sendte inn en konsultasjon i appen, men nå finner jeg den ikke?

Du må være logget inn for å kunne se dine konsultasjoner. Start appen og logg inn med BankID. Da vil dine konsultasjoner dukke opp, og du kan åpne en konsultasjon for å lese svar osv.

Jeg fikk beskjed av hudlegen om at noen av bildene jeg sendte inn var uskarpe. Hva kan jeg gjøre?

Da kan du logge inn, åpne konsultasjonen og sende flere bilder i form av meldinger. Åpne konsultasjonen og bla ned på siden. Der ser du Send melding, hvor du kan laste opp flere bilder.

Jeg ble bedt om å sende tilleggsopplysninger til en konsultasjon. Hvordan gjør jeg dette?

Hvis du har gjort en konsultasjon og fått spørsmål fra hudlegen, kan du enkelt og greit sende melding tilbake. Logg inn, åpne konsultasjonen og bla nederst, skriv meldingen din og trykk send.

Hvordan logger man inn?

Hos oss logger du inn med din BankID. Dette gir god sikkerhet og konfidensialitet.

Ta kontakt
Hvis du har generelle spørsmål om tjenesten, bruk kontaktskjemaet nedenfor. For helsespørsmål, dvs. medisinske spørsmål som angår deg, ber vi deg gjøre en konsultasjon.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Kontoradresse
Rosenholmveien 25
1414 Trollåsen
Postadresse
Postboks 474 Bedriftssenteret
1411 Kolbotn
Kontakt
Telefon sentralbord
64 80 90 90 (hverdager 9 - 15)
post@askin.no